Kanchanaburi-Bangkok-Ayutthaya-Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeffrey Kooten - WaarBenJij.nu Kanchanaburi-Bangkok-Ayutthaya-Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeffrey Kooten - WaarBenJij.nu

Kanchanaburi-Bangkok-Ayutthaya-Chiang Mai

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

12 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

Donderdag 5 december was het de verjaardag van de koning van Thailand en er was mij door diverse mensen verteld dat er dan vuurwerk zou zijn bij de brug. Bij het avondeten kwam ik een Spaans meisje tegen en we raakte aan de praat en uiteindelijk samen naar de brug gegaan in een tuk-tuk. Daarn aangekomen bleek er helemaal geen vuurwerk te zijn die avond. Dit begon pas de volgende dag, want dan zou er een 10 daags festival starten. Uiteindelijk maar weer terug naar de hoofdstraat gegaan om nog wat te drinken in de bar en wat live muziek te horen.

Na een rustige donderdag 5 december in Kanchanaburi zou ik vrijdag richting Ayutthaya afreizen. Helaas moest ik dit wat uitstelllen, omdat ik toch wat last had wat het pittige eten en van de nodige alcoholische dranken. Vandaar dat ik vrijdag toen ik me s middags weer wat beter voelde besloten had een scooter te huren en richting een park met een waterval te gaan en vervolgens een museum met de Hellfire Pass over de bouw van de spoorlijn uit de 2e wereldoorlog. Dit was interessant om te zien en en best indrukwekkend om te zien hoe ze de rotsen weg moesten breken (soms wel 18 uur achter elkaar in verstikkende hitte) om de spoorlijn voor de Jappaners te verwezenlijken. Vervolgens weer huiswaarts gekeerd want het was toch nog wel zo'n 80 kilometer op mijn scootertje (die wel 95 liep overigens). In de avond richting de brug gegaan voor het festival. Een mega grote markt met van alles, heb echt nog nooit zoiets gezien. Eten, kleding, mannetjes in pakken, spelletjes, kermis, gepimpte auto's met half naakt dansende vrouwen erop, slangen, echt teveel om op te noemen en zo groot dat we uiteraard verdwaalden, maar uiteindelijk na wat rondvragen met wat vertalers erbij lukte het om de weg terug te vinden. In de avond wederom naar dezelfd bar gegaan, omdat de muziek goed was en het bier goedkoop.

Op zaterdag zou ik via Bangkok naar Ayutthaya gaan. Het spaanse meisje ging die dag ook naar Bangkok om dan richting het zuiden te gaan. Dus besloten we om samen te reizen en de bus te nemen. We kwamen aan op het station en er riepen een paar Thai bangkok dus we stapten in de bus. Maarja niemand sprak ook maar een enkel woord Engels dus naar welk van de 2 stations in BKK de bus nou ging konden we niet achterhalen. De reis zou ronde 3 uur duren en na 3 uur waren we er nog niet en opeens gebaarde de vrouw dat we eruit moesten en over moesten stappen in een andere bus. Dit bleek dus een gewone lijnbus te zijn die overal stopte en waar we naar toe gingen wisten we niet. Tot dat er een man instapte die wel enkele woorden engels sprak en die wist ons te vertellen dat de bus riching het busstation van west bangkok ging. Het was al een eindje middag dus als we door zouden reizen zouden we pas s avonds op onze bestemmingen aan komen en vandaar dat we maar besloten een dag in bangkok te blijven en dan op zondag door te reizen. Uiteindelijk nog wat gerelaxt met een lekker voetmassage, een tempel bezocht en 's avonds nog naar een welbekende pingpong show gegaan in Pat Pong. We twijfelden om dit te doen maar uiteindelijk dachten we dat het wel grappig zou zijn. Het was opzich geinig om te zien, maar ineens moesten we betalen terwijl er beloofd was dat we alleen het bier moesten betalen. Hier hadden we natuurlijk geen zin in maar ze werden steeds bozer. Het waren alleen maar vrouwen dus echt iets doen konden ze ons ook weer niet. Uiteindelijk 250 Bath op tafel gegooid en snel naar buiten gevlucht. Voor ons was het dus goed afgelopen aangeizen wij maar 1 euro meer hebben betaald buiten ons bier. Op de weg terug naar Khoa San Road deelden we de taxi met 2 vrouwen uit Finland die minder geluk hadden. Bij hen sloten ze alle deuren en uiteindelijk hebben zij wel redelijk wat moeten betalen om weg te kunnen komen.

Zondag vroeg vertrokken naar het busstation, afscheid genomen van mijn reisgenoot en de bus verder naar het noorden richting Ayutthaya. Daar aangekomen had ik al een hotel uitgezocht en die was beschikbaar dus alles verliep soepel. De volgende dag maandag de stad verkent door middel van een fiets en de bekende oude tempels bezocht. Erg mooi, maar na een aantal uren had ik het eigenlijk wel gezien en moest ik tot de conclusie komen dat ik Ayutthaya beter met een dagtrip vanuit Bangkok had kunnen doen. Bij een van de tempels waren veel schoolkinderen die een dagje Ayuthayya hadden met hun school. Erg leuk om te zien en zelfs nog met een aantal gepraat, ze waren nog maar 15/16 maar spraken toch al beter engels dan de meeste oudere Thai. Een jongetje durfde het aan om te beginnen tegen me te praten maar hij was zo zenuwachtig dat zn lip begon te trillen, erg schattig, maar hij wist alles over voetbal en we bleken nog dezelfde favoriets club Arsenal en speler Ozil te hebben ook.

Maandagavond rond een uurtje of 9 de nachttrein genomen naar Chiang Mai, de 2e stad van Thailand na Bangkok. Daar aangekomen bleek de jongen die boven mij sliep hetzelfde hostel geboekt te hebben dus hebben we samen een taxi genomen naar het hostel. Deze keer had ik gekozen voor goedkope overnachtingen dus sliep in een kamer met 3 anderen, waaronder dus mijn nieuwe reisgenoot Christian uit Zwitserland. Vervolgens met hem de stad verkent en de belangrijkste tempels van de stad bezocht. Erg mooie tempels zitten erbij, maar naar een aantal heb ik het eigenlijk wel gezien. In de avond richting de Night Bazaar gegaan, wat een grote avondmarkt is die elke avond plaats vind. Veel is in Chiang Mai op loopafstand, want het oude stadscentrum ligt binnen stadmuren en is niet heel erg groot, dus dat is ideaal. Had veel plannen om in Chiang Mai te doen maar vooralsnog nog niet heel veel gedaan. Er zijn hier in de omgeving veel dingen te doen, zoals olifantentrips, hiken en nationale parken. Uiteindelijk kwamen we dinsdagavond onze kamergenoot uit Indonesia tegen en hij was van plan om de volgende dag een scooter te huren en richting een nationaal park met een waterval te gaan. Dit leek ons wel een goed plan, aangezien al die tours behoorlijk prijzig zijn. We besloten 2 scooters te huren met zn drieen. Dit bleek een prima idee te zijn want zo hadden we de vrijheid om te doen wat we wilden. Uiteindelijk een grote waterval 80 kilometer buiten Chiang Mai bezocht, echt erg mooi om te zien. Vervolgens wilden we nog verder gaan maar het was al wat laat dus besloten we maar wat te gaan eten en weer langzaam terug te gaan voor het donker zou zijn.
's Avonds een lekkere massage gedaan en daarna wat met mijn kamergenoten gegeten op een Thais marktje. Een klein kraampje maar alsnog hebben ze diverse soorten thaise gerechten. Super lekker en voor maar 1,25 Euro inclusief water. Thais eten is hier echt goedkoop, als je iets meer westers wil betaal je gewoon wat meer, ook nog steeds niet veel want ontbijtje met eitje en drinken enz. is ook maar rond de 3 euro.
Vandaag (donderdag) hadden we de scooters nog tot een uurtje of 11, dus besloten we vroeg weg te gaan om in de ochtend nog Doi Suthep te bezoeken. Dit is een mooi tempel op een berg van waar je een mooi overzicht hebt over Chiang Mai. Helaas was het erg mistig of de lucht was erg vervuild waardoor je amper 50 meter kon zien vanaf de berg. Bij terugkomst in Chiang Mai ontbeten en vervolgens vertrok de jongen uit Indonesia naar het vliegveld om terug te keren naar Bangkok. Ik en Christiaan hebben vervolgens een busje voor morgen geregeld, omdat we dan Chiang Mai verlaten en verder gaan naar Pai wat op ongeveer 4 uur rijden in de bergen ligt. Daarbij horden we dat in Pai vanaf morgen tot zondag een reggea festival is, dus dat is weer mooi meegenomen. Aan het einde van de middag opnieuw een massage genomen maar nu in een gevangenis, nouja zo stond het beschreven. Het lijkt in niks op een gevangenis. Hier mogen vrouwen die gevangen zitten en bijna vrij komen massages geven en zodoende kunnen ze alvast wat geld verdienen voor als ze vrij komen. Een leuk concept en het is dat ook erg druk met mensen die dit eens willen proberen. Een lekkere voetmassage gehad om er weer frist tegenaan te kunnen. Vanavond nog in de planning om nog richting de Night Bazaar te gaan om misschien nog wat dingetjes te kopen en een biertje te drinken in een van de vele bars, alleen is dit lastig aangezien er hier ook relatief veel gogo bars zijn.
Mijn planning voor de komende week is om morgen naar Pai te gaan en daar een aantal dagen te verblijven. Vervolgens wat meer richting Myamar naar Mae Hong Son om daar een trekking in de jungle te doen van 2 dagen ofzo. Dan keer ik weer terug in Chiang Mai om hier nog wat dingen te doen als een dagtrip naar een park en een kookcursus met speciale gerechten uit deze streek lijkt me ook erg vet.

De foto's zijn als het goed is weer te vinden in onderstaand adres. Zijn helaas nog niet alle foto's tot nu toe. De helft van Ayuthaya en Chiang mai zit er nog niet bij omdat het uploaden te lang duurt hier.

• 12 December 2013 - 15:49

Koen:

Leuk verslagje Sjef! Nu weet ik wat dat Chang betekent op het shirt van Everton.. En die pingpong barren zijn wel iets voor mij denk ik! ;) veel plezier nog

• 12 December 2013 - 23:47

Anneke:

leuk verslag en je vermaakt je wel zo te lezen ,mooi hoor geniet er maar van gr