Chiang Mai-Pai-Mae Hong Son-Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeffrey Kooten - WaarBenJij.nu Chiang Mai-Pai-Mae Hong Son-Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeffrey Kooten - WaarBenJij.nu

Chiang Mai-Pai-Mae Hong Son-Chiang Mai

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

21 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

Na een rustige donderdagavond 12 December moest ik vrijdag vroeg op om de minibus richting het ''hippiedorpje'' Pai te nemen. Aangezien mijn Zwitserse reisgenoot ongeveer hetzelfde plan had voor het noorden van Thailand besloten we om samen te reizen. Na een bewogen ritje door de bergen met heel wat bochten kwamen we na een uurtje of 3 aan in Pai. Het weer was hier echter minder, het regende. Dus was het op zoek naar een slaapplaats in de regen en daarbij ging het zoeken voor het eerst sind mijn komst hier niet zo soepel. Veel guesthouses waren vol, omdat het en weekend was en er dit weekend een reggeafestival plaats vond. Uiteindelijk toch een mooi appartementje gevonden dat wel wat prijzig was, maar doordat we met zn tweeen waren was het te doen. Pai is erg geliefd onder de backpackers en die zijn er dan ook volop aanwezig, meer dan thai zelf bijna in het kleine centrum met een aantal hoofdstraten. In de avond was er een markt waar je van alles kon kopen en uiteraard veel eten. Heerlijke kipspiezen of varkensspiezen voor maar 25 cent. We hadden het plan om een avond naar het reggae festival te gaan maar vanwege de regen besloten we om vrijdag niet te gaan.

Zaterdag moesten we eerst van guesthouse wisselen omdat de onze volgeboekt was, maar gelukkig hadden we de dag ervoor al gekeken voor een nieuwe voor de volgende 2 dagen. Daarna hebben we fietsen gehuurden samen met nog een meisje die we in Chiang Mai ontmoet hadden via een kamergenoot daar van ons. De fietsen waren van een dramatische kwaliteit. Erg klein en de versnellingen waren veel te zwaar voor het heuvelachtige terrein, maarja het was een goede conditietraining. Eerst de natuurlijke heetwaterbronnen van Pai bezocht. Erg warm, maar wel lekker om even in te ziitten, vervolgends verder naar boven waren er nog warmere met bijna kokend water van rond de 90 graden. Hierin mocht je zelfs een eitje koken als je dat zou willen en het was dan ook grappig om te zien hoe een aantal oude vrouwtjes eieren aan het koken waren in een netje. Daarna verder gefietst over een memorial bridge uit de 2e wereldoorlog en naar een soort van klein park met soort van wandelparcour met mooi uitzicht om foto's te maken. Daarna wilden we nog naar een waterval gaan, maar op het kaartje ziet het er allemaal redelijk te berijden uit, maar met de slechte fietsen en de vele heuvels bleek het toch te ver en zijn we nog even gestopt bij iets appart, Strawberry Pai, een soort van klein pretparkje alleen over aardbeien. Je kon er alles met aardbeien kopen en natuurlijk op de foto met aardbeien. Appart maar wel erg leuk om te zien. Daarna hadden we het wel gehad met het fietsen in de hitte en zijn we terug gegaan naar Pai. In de avond was het wel de bedoeling naar het festival te gaan maar opnieuw ging het regenen dus besloten we maar wat de drinken in 1 van de vele barretjes in Pai. Het zijn vooral een soort van reggea en relaxing bars en hier zijn dan ook voor het eerst geen gogo bars te vinden gelukkig.

Zondag besloten ik en mijn reisgenoot om scooters te huren om de omgeving makkelijker en beter te verkennen. In de ochtend was er eerst nog regen dus we hadden de hoop eigenlijk al opgegeven maar het werd uiteindelijk toch droog en zonnig rond de middag. Een waterval bezocht, een groot beeld van een budda op een berg, een uitzichtpunt op een berg. Al met al een vrij relaxed dagje met de scooter en genoten van de uitzichten en rijden in de prachtige omgeving. Nog wel iets opmerkelijks meegemaakt toen we richting de waterval reden. Ineens werden we gestopt door een vrouw die tegen ons begon te praten, maar uiteraard konden we dat niet verstaan, toen maakten ze een gebaar van roken en zei iets van opium of hash of iets dergelijks en toen wisten we genoeg. We bedankten vriendelijk en reden verder, maar vervolgens elke vrouw die we tegenkwamen daarna maakte het gebaar en zo kregen we het idee dat je hier makkelijk opium kunt krijgen om te roken. Uiteraard niet gedaan natuurlijk, ten eerste geen behoefte aan en ten tweede is het illegaal en zijn de straffen zwaar. 's Avonds dan toch naar het festival gegaan, in ieder geval een taxi naar het festival terrein genomen, maar daar aangekomen was het erg rustig en zagen we amper mensen binnen. Dit viel een beetje tegen dus besloten we om maar terug te gaan naar Pai om daar wat te drinken. Afscheid genomen van het meisje waarmee we de fietstocht hadden gedaan, want ik en mijn reisgenoot Christian gingen maandag verder richting Mae Hong Son.

We hadden besloten om met de scooter van Pai naar Mae Hong Son te gaan. Ik had hierover al wat gelezen en een vriend van Christian beveelde dit ook aan. Het was een tocht van 110 kilometer door berggebied. Erg gaaf om te doen, maar met ruim 1800 bochten op het stuk was het wel opletten geblazen en kostte het toch veel energie met de backpack op de rug. Maar het was het zeker waard, want je ziet toch veel meer op een scooter dan in een minibusje en je hebt geen last van wagenziekte door de vele scherpe bochten. Na een lunch bij een straatstalletje was het makkelijk een guesthouse te vinden aangezien Mae Hong Son niet heel erg groot is en alles redelijk gecentraliseerd is. Daarna wat rondgekeken om een trekking te doen van een aantal dagen in de bergen/jungle, maar uiteindelijk na een tijdje te zijn proberen overgehaald te worden door een tourguide hebben we besloten niet te gaan. We zouden maar met zijn tweeen zijn samen met de tourguide en hij sprak dan wel erg goed engels, maar had het over ''we kill chicken'' en dat soort dingen en hier hadden we eigenlijk weinig trek in. Toen maar besloten om de volgende dag de omgeving te verkennen in 1 dag en dan woensdag terug te keren naar Chiang Mai om daar iets van een dagtrekking/trip te doen.

Dinsdag vroeg op in de kou. Mae Hong Son ligt in de bergen wat het al kouder maakt en daarbij was het ook nog eens kouder dan normaal. Rond een uurtje of 8 toen we vertrokken was het zelfs maar 9 graden. Toch redelijk koud op een scootertje met weining dikke kleding bij me. Eerst zijn we naar een longneck village gereden. Dit is een van de bevolkingsgroepen die leeft in het grensgebied met Birma (Myamar) en ook vanuit Birma naar Thailand gekomen zijn in het verleden. Een hele klus om er te komen over de zandweggetjes met veel stenen, maar het was het waard om een foto te maken met een van de vrouwen die nog echt longneck is. Ik denk dat het wel redelijk toeristisch is geworden, want er waren maar een aantal vrouwen te zien die het hadden en die stonden achter een kraampje om souvernirs te verkopen. Vervolgens nog een waterval en paleis bezocht en doorgereden richting het noorden naar een chinees dorpje dat de grensplaats met Birma is. Over wederom een hobbelig zandpaadje tot aan de grens gereden waar we uiteraard werden tegengehouden door wat mannetjes met geweren. Wat foto's gemaakt van de grensovergang en weer langzaam richting Mae HOng son gereden. Op de weg terug nog gestopt bij een ''mud spa'' waar we een gezichtsmasker van een schijnbaar speciaal modder hebben genomen. Niet echt mijn ding maar het mineralen voetenbad ondertussen was wel erg lekker. Voor dinner zijn we naar een restaurant gegaan waar ze gerechten serveren die uit de streek komen. Er zat erg veel smaak aan het was dan ook super lekker, wel redelijk pittig maar dat weet je met thais eten.

Woensdag 18 December rond 7 uur in de ochtend met de scooter naar Pai gereden. De rit was afzien aangezien het toen we vertrokken maar 7 graden was en mistig in de bergen waardoor je handen er zowat af vroren. Rond de lunch aangekomen in Pai en na een lunch de bus van Pai naar Chiang Mai genomen. Daar weer aangekomen aan het begin van de avond. Vervolgens op zoek naar een trip voor de volgende dag. Uiteindelijk een trip geboekt naar de ''Golden Triangle'' (punt waar Laos, Thailand en Birma bij elkaar komen).

Het was wederom vroeg in de morgen toen we opgehaald werden door het busje voor de dagtrip. Eerst naar een hot-spring, wat gewoon een kunstmatige gemaakte hot spring bleek te zijn, niet echt boeiend dus. Vervolgens naar de ''White Temple'' in Chiang Rai, de enige totaal witte tempel in Thailand. Mooi tempel om te zijn en mooi details. Daarna richting de Golden Triangle voor een boot trip over de Mekong rivier om Birma vanaf het water te zien en aan land te gaan naar een marktje in Laos. Er was ons verteld dat het een goedkope markt zou zijn zonder tax, uiteindelijk was het een klein marktje dat alleen voor toeristen er was neergezet en helemaal niet goedkoop. De Golden Triangle stelde eigenlijk ook niet zo heel veer voor. Daarna richting het meest noordelijke punt van Thailand gereden waar de grens met Birma was, wat foto's genomen en weer verder richting een hilltribe village. In dit geval een in elkaar geflanst dorpje voor toeristen met wat mensen van verschillende volkeren die wederom souvernirs verkochten. Niet echt boeiend wederom en we hadden uiteindelijk wel een beetje spijt van deze trip. Het was interessant om de Golden Triangle gezien te hebben, maar de trip was redelijk prijzig en nam ruiim 13 uur in beslag, we hadden veel stops, maar het merendeel viel tegen wat ervoor zorgt dat je niet echt een voldaag gevoel overhoudt aan een trip.

Vrijdag waren we van plan een kookcursus met thaise gerechten te volgen. Dit moesten we in de ochtend of eerste deel van de middag doen aangezien Christian aan het einde van de middag de nachtrein richting Bangkok terug nam. De kookles die we vonden was op een soort van boerderij met eigen tuin bij laat ik het maar zo verwoorden een particulier die dit doet samen met zijn vrouw. In het begin toen hij ons op kwam halen in zijn eigen auto met muts op enz. vreesden we een beetje wat het zou gaan worden, maar uiteindelijk was de locatie erg goed en de cursus zelf wel okey. Naast Pad Thai hebben we Gele thaise curry, springrolls, een thaise soep en pittige papayasalad gemaakt om het aan het einde van de les te mogen gaan op eten. Jammer dat dit natuurlijk veel teveel is en het meeste weg wordt gegooid. Wel heb ik de curry pasta meegenomen die we zelf gemaakt hebben om misschien s avonds nog te laten gebruiken door een marktvrouwtje voor mijn dinner. Na de cursus nog een biertje gedronken en toen was het tijd om afscheid teh nemen van mijn reisgenoot Christian. Wellicht komen we elkaar nog tegen in het zuiden aangezien hij nu 3 weken in het zuiden gaat teizen en ik daar over ruim 2 weken ook heen ga.

Vandaag (zaterdag) heb ik nog een fietstocht op een berg gemaakt. Erg zwaar om 15 kilometer te klimmen met niet klimmersbenen maar de afdaling maakte het weer goed. Voor de rest nog wat laatste dingen geregeld, want morgen vertrek ik met de bus naar de grens met Laos om daar morgen of maandag de grens te passeren en dan wil ik maandag een boot nemen in Laos over de Mekong rivier. Deze tocht duurt 2 dagen met een nachtelijke tussenstop in een dorpje aan de oever van de rivier. Dan hoop ik net voor kerst aan te komen in Luang Prabang om daarn dan een dagje of 5 te blijven.

De foto's heb ik nog niet allemaal geupload, want het gaat erg traag hier. Tot en met Mae Hong Son staan ze er nu op, alleen wel in verschillende mappen aangezien het me niet lukte om het te ordenen want de computers zijn in thai.